2011-08-07

Med holkar i bagaget


Anders och Astrid hämtade upp mig på Arlanda efter det att jag vinkat adjö till Jan som reste vidare söderut. I packningen fanns de tre tornseglarholkar som jag fått av Börje för att testa om jag skulle kunna attrahera tornseglare att häcka i holkar även i södra Sverige. I Roslagen finns fina seglarkolonier i mindre byar, men alla utom något enstaka par häckar under tegelpannor på äldre hus och hus där hängrännorna sitter tillräckligt lågt för att de skall kunna flyga in under tegelpannorna. Tack vare att mina förstående föräldrar en gång visade sig så lyhörda till deras dotters bönfallande vädjan har vi nu fortfarande tornseglare häckande i samma omfattning under det omlagda tegeltaket. I en av tallarna utanför stugan satte vi på Dokkas-Hakkas-Sammakko-manér upp alla holkarna i samma träd. De skall få sällskap av fler är min plan.
Susanne

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar